dimanche, 14 février 2016
John Berger – Ways of seeing women

Extract from Ways of seeing, Penguin Modern Classics, 1972

In the art-form of the European nude the painters and spectator-owners were usually men and the persons treated as objects, usually women. This unequal relationship is so deeply embedded in our culture that it still structures the consciousness of many women. They do to themselves what men do to them. They survey, like men, their own femininity.
In modern art the category of the nude has become less important. Artists themselves began to question it. In this, as in many other respects, Manet represented a turning point. If one compares his Olympia with Titian’s original, one sees a woman, cast in the traditional role, beginning to question that role, somewhat defiantly.
The ideal was broken. But there was little to replace it except the ‘realism’ of the prostitute – who became the quintessential woman of early avant-garde twentieth century painting (Toulouse-Lautrec, Picasso, Rouault, German Expressionism, etc.). In academic painting the tradition continued.

Today the attitudes and values which informed that tradition are expressed through more widely diffused media – advertising, journalism, television.
But the essential way of seeing women, the essential use to which their images are put, has not changed. Women are depicted in a quite different way from men – not because the feminine is different from the masculine – but because the « ideal » spectator is always assumed to be male and the image of the woman is designed to flatter him. If you have any doubt that this is so, make the following experiment. Choose from this book an image of a traditional nude. Transform the woman into a man. Either in your mind’s eye or by drawing on the reproduction. Then notice the violence which that transformation does. Not to the image, but to the assumptions of a likely viewer.

See more: Episode 2 of John Berger groundbreaking BBC Ways of seeing series

lundi, 14 décembre 2015
Danny Lafferrière – L’art de regarder ailleurs

Extrait de « l’Art presque perdu de ne rien faire », page 193, Editions Grasset 2015

A notre insu, on oriente notre regard. Tout nous pousse a regarder dans telle direction donnée. On ne doit pas s’étonner d’être si nombreux a se sentir aimantés par le même sujet ou, par le même objet. Souvent un produit manufacturé ou une de ces blondes à jambes interminables qui peuplent les magazines à papier glacé sentant le parfum industriel. Ce que les chroniqueurs de mode en foulards Hermès appellent les tendances de la saison. Cela touche aujourd’hui tous les aspects de la vie, même les plus intimes.

Tout est ambiance, si vous voulez. L’inventeur de cette manière de voir, de sentir et de rêver la même chose au même moment que l’autre, c’est bien Saint-Exupery quand il définit ainsi l’amour: « aimer, ce n’est pas se regarder l’un l’autre, c’est regarder ensemble dans la meme direction ». Et l’horizon indépassable de notre temps c’est le poste de télé placé au bout du lit. Et qui décrète les goûts. Il est grand temps de se mettre à la fenêtre pour regarder cette fois la pluie tomber.

samedi, 07 novembre 2015
Anne Monjaret – La vie en « bleu » : expression de l’identité ouvrière

Le « bleu » en Europe et le « blue-jean » aux Etats-Unis sont les termes génériques pour désigner le vêtement de travail des ouvriers et, plus largement, des travailleurs manuels. Par métonymie, ils servent à nommer les hommes qui le portent : les « bleus » ou « blue collar » (cols bleus) en opposition aux employés de bureau « white collar » (cols blancs »). Cet uniforme est d’abord une affaire d’hommes. Mais que nous reste-t-il de ces « bleus » de travail ? Une tenue portée par les anciens, une image d’Epinal un peu désuète et parodiée, un symbole masculin relégué au registre du patrimoine, un vêtement que s’est approprié une jeunesse estudiantine, une tenue unisexe et tendance dont s’est emparée la mode ?

Ecouter le podcast: Institut Francais de la Mode

samedi, 05 septembre 2015
Olivier Ertzscheid – Le mur qui efface les migrants

On les appelle “les migrants”: les désigner comme « réfugiés » reviendrait à acter le fait qu’ils fuient une souffrance, une persécution, et nous renverrait donc à notre devoir de les accueillir. Un « migrant » est le terme qui convient à la « bonne » mise à distance de ces scènes pourtant à chaque fois insupportables. Le « migrant » n’est ni un réfugié que nous aurions le devoir d’accueillir, ni un « immigré » venu affoler nos sens patriotiques en mode “le bruit et l’odeur”.

Lire la totalité de l’article publié le 1er septembre 2015 sur son blog: Affordance.info

mardi, 17 février 2015
Image Atlas

Image Atlas has been created by artist Taryn Simon and programmer Aaron Swartz and developed for Rhizome and The New Museum.

Image Atlas investigates cultural differences and similarities by indexing top image results for given search terms across local engines throughout the world. Visitors can refine or expand their comparisons from the 57 countries currently available, and sort by Gross Domestic Product (GDP) or alphabetical order.

Image Atlas interrogates the possibility of a universal visual language and questions the supposed innocence and neutrality of the algorithms upon which search engines rely.

« One of the things that people are paying more attention to, is the way that these sort of neutral tools, like Facebook and Google and so on, claim to present an almost unmediated view of the world all through statistics and algorithms and analyses, but in fact these are programmed and programming us. We wanted to find a way to visualize that, to expose some of the value judgments that get made. »

« The project statistically looks at images associated with words – it can be descriptions, expressions, feelings – and it examines the differences and repetitions in popularly distributed visual material associated with these terms. The implications of technological advancements, economics, aesthetics, religion, governance, power, customs and other influences on cultural difference can be imagined through the comparison of images in local searches. Basically, at the end of it all, we tried to give the hidden space between cultures a visual route in a simple and easy-to-use form, and to highlight the complexities surrounding the possibility of a visual language.”

Aaron Swartz & Taryn Simon in conversation, New Museum of Contemporary Art,
Rhizome Seven on Seven Conference, April 14, 2012